Πρωτότυπη μεθοδολογία και εξαιρετικώς ευέλικτο σχεδιασμό των logistics απαιτεί η αγορά των αλιευμάτων και ειδικώς, των ιχθυοκαλλιεργειών. Η παλιά εικόνα των ψαράδων που έδεναν στους ντόκους της Ιχθυόσκαλας στο Κερατσίνι με τα ξύλινα καΐκια τους έφυγε ανεπιστρεπτί. Όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το 1982 επενδυτικό πρόγραμμα για την ενίσχυση του πρώτου επιχειρηματικού προγράμματος οργανωμένης ιχθυοκαλλιέργειας, λίγοι ήταν εκείνοι που υπολόγιζαν ότι θα εδημιουργείτο ένας κλάδος που κυριαρχεί στις αγορές του εξωτερικού και εκτελεί πολύπλοκες επιχειρήσεις logistics… Από τότε ιδρύθηκαν εταιρίες που επένδυσαν αρκετά εκατομμύρια δραχμές στα θαλάσσια λιβάδια. Επιχειρήσεις όπως ο «Νηρεύς», η «Σελόντα», οι «Ελληνικαί Ιχθυοκαλλιέργειαι», ο «Δίας», η “Ionian Seafarm”, η “Interfish” και πολλές άλλες συγκρότησαν ένα σημαντικό οικονομικό κλάδο, η χρηματιστηριακή αξία του οποίου υπολογίζεται σήμερα στα 400 εκατ. ευρώ. Ίσως φανεί παράξενο, αλλά η ανάπτυξη των εταιρειών βασίστηκε εν πολλοίς στην οργάνωση του δικτύου, τη διαχείριση των αποθεμάτων, τη διακίνηση των προϊόντων, τη συσκευασία και προ πάντων στην ιχνηλασιμότητα. Όλα αυτά μεταφράζονται σε logistics! Οι επιλογές μάνατζμεντ ποικίλουν από εταιρεία σε εταιρεία, αν και υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά όπως είναι η εξωστρέφεια και οι συνεχείς επενδύσεις στην τεχνολογία για να διασφαλιστεί με το καλύτερο δυνατό μέσο η ιχνηλασιμότητα των ψαριών. Πρόκειται μάλιστα για έναν κλάδο που αναζήτησε συνεργασία με το Εργαστήριο Διοικητικής Επιστήμης και τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για να εφαρμοστεί η τεχνολογία ραδιοσυχνικής αναγνώρισης (RFID). Το σχετικό ερευνητικό πρόγραμμα θα είχε μετεξελιχθεί σε ένα πρωτοποριακό έργο από το Δεκέμβριο του 2004 εάν δεν σημειώνονταν καθυστερήσεις, παλλινωδίες και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις από υπηρεσίες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που δεν μπορούσαν να συλλάβουν τη φιλοσοφία του έργου! Το γεγονός αυτό, ωστόσο, δεν εμπόδισαν την ανάπτυξη του κλάδου. Μοντέλα μάνατζμεντ Επιχειρηματίες, όπως ο κύριος μέτοχος του Νηρέα κ. Αριστείδης Μπελλές, επένδυσαν στα logistics ενώ ανέπτυξαν και συναφείς δραστηριότητες, όπως τη δημιουργία ή την εξαγορά μονάδων παραγωγής ιχθυοτροφών. Ο Όμιλος έχει προχωρήσει ήδη σε εξαγορές ιχθυοκαλλιεργειών και εργοστασίων παραγωγής ιχθυοτροφών στην Τουρκία και την Ισπανία. Στρατηγική επιλογή για εταιρίες όπως οι «Ελληνικές Ιχθυοκαλλιέργειες» ήταν η ανάπτυξη της ιχνηλασιμότητας, η δημιουργία πρότυπων ισοθερμικών συσκευασιών και η συνεχής μετεκπαίδευση στελεχών, όπως ο Εμπορικός Διευθυντής κ. Γιάννης Τσουμής, στην υποστήριξη της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σε τρίτο επίπεδο, υπήρξαν επιχειρήσεις που δημιούργησαν μονάδες ιχθυοπαραγωγής και βάσισαν όλες τις διαδικασίες logistics στις μεταφορές, την κατάψυξη ή την επεξεργασία των ψαριών. Συνήθως σ’ αυτό το επίπεδο βρίσκονται επιχειρήσεις του εξωτερικού, όπως η ισπανική «Πεσκανόβα» που διατηρεί στόλο αλιευτικών, μονάδες παραγωγής, συσκευαστήρια, μονάδες επεξεργασίας, φορτηγά αλλά και outsource συνεργάτες για τη διαχείριση ψυχόμενων συσκευασμένων φορτίων. Το γενικό περίγραμμα των logistics ψαριών στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών ξεκινά ήδη από το κλουβί όπου εκτρέφονται τα ψάρια έως ότου αποκτήσουν κατάλληλο βάρος και εξαλιευθούν. «Οι δικές μας αποθήκες δεν έχουν την κλασσική οργάνωση που γνωρίζουμε για τους άλλους κλάδους. Βρίσκονται στη θάλασσα και είναι τα κλουβιά» εξηγεί ο κ. Τσουμής, ο οποίος σχολιάζει πως τα logistics ξεκινούν από την εκτροφή του ψαριού. Η διακίνηση των τροφών είναι συνεχής διαδικασία, η οποία δεν επιτρέπει καθυστερήσεις ή αναβολές. «Για κάθε ένα κιλό ψαριού αντιστοιχούν 2,2 κιλά τροφής, ενώ για να παχύνει ένα ψάρι κατά 300 γραμμάρια χρειάζονται περί τους 18 μήνες» σημειώνει ο διευθυντής logistics των «Ελληνικών Ιχθυοκαλλιεργειών». Σε ανάλογο επίπεδο, ο διευθυντής Προμηθειών του Ομίλου «Νηρεύς» κ. Γιώργος Σαμανίδης επισημαίνει πως η τροφή αποτελεί ζήτημα logistics από τη στιγμή που απεικονίζεται στο 60 – 65% επί της τελικής τιμής του ψαριού μόλις διατεθεί στον πάγκο μια ιχθυαγοράς ή ενός σούπερ μάρκετ. Σε επίπεδο inbound logistics περιλαμβάνονται οι διαδικασίες παραλαβής και αποθήκευσης τροφών, προγράμματα μεταφοράς προσωπικού, δυτών και επιστημόνων στις μονάδες εκτροφής, λειτουργία μονάδων συσκευασίας κοντά στις ιχθυοκαλλιέργειες και η συντήρηση στόλου πλεούμενων και οδικών μέσων.
Για αυτό αλλά και άλλα παρόμοια θέματα πατήστε εδώ.
Δευτέρα 16 Ιουλίου 2007
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου