Η ανάπτυξη των επικοινωνιών έχει συντελέσει τα τελευταία χρόνια στην ανάπτυξης των εταιρειών ταχυμεταφορών. Η ανάγκη για ταχύτερη παράδοση εγγράφων, δεμάτων και επιστολών έχει δημιουργήσει μία νέα αγορά, η οποία μεγαλώνει παράλληλα με εκείνη των παραδοσιακών ταχυδρομικών υπηρεσιών. Παράμετροι όπως είναι η αξιοπιστία και η συνέπεια δημιουργούν συνθήκες ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών ταχυμεταφορών και των παραδοσιακών ταχυδρομείων. Σκοπός αυτού του αφιερώματος είναι να σκιαγραφηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτή η νέα και δυναμική αγορά η οποία θα απελευθερωθεί σταδιακώς ως το 2008. Πέρα από την παρουσίαση των κυριότερων παικτών στην ελληνική αγορά θέλουμε να δώσουμε και το στίγμα των εξελίξεων σε ένα χώρο που δείχνει να προσελκύει όλο και περισσότερους πελάτες είτε αυτοί είναι επιχειρήσεις, είτε απλοί πολίτες. Το μέγεθος της αγοράς των ταχυμεταφορών εκτιμάται ότι έχει ξεπεράσει τα 30 δισεκατομμύρια δολλάρια. Η επιτυχία αυτή βασίζεται στο μεγάλο άνοιγμα που σημειώθηκε κατά την τετραετία 1994 – 1998 σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Επιτροπής Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών, η ευρωπαϊκή αγορά ταχυμεταφορών έφθασε το 1998 στα 6,78 τρισεκατομμύρια δραχμές. Το 2000 άγγιξε τα 9,62 τρισ. ενώ στόχος είναι τα 62 τρισ. ως το 2015. Το μέγεθος της αγοράς σε όγκο εκτιμάται στα 3,5 δισεκατομμύρια αντικείμενα. Οι μεγαλύτερες αγορές ταχυμεταφορών στην Ευρώπη εντοπίζονται στη Γερμανία (30%), τη Γαλλία (24%), το Ηνωμένο Βασίλειο (13%) και την Ιταλία (6%). Σ’ αυτό το πεδίο διακρίνονται τέσσερις εταιρείες, οι οποίες κατέχουν και μερίδιο που αγγίζει περί το 50%. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι η DHL, η Federal Express/FedEx, η ΤΝΤ και η UPS βρίσκονται στην κορυφή. Η ανάπτυξη των ταχυμεταφορικών είναι ραγδαία και δεν περιορίζεται στα σύνορα μιας χώρας. Οι εταιρείες αυτές διαθέτουν υποκαταστήματα σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο. Με σύγχρονα κέντρα διαλογής αντικειμένων και αξιόπιστους ιδιωτικούς στόλους οχημάτων (μηχανών, αυτοκινήτων και φορτηγών) αλλά και αεροσκαφών καλύπτουν όλο το πλέγμα των logistics. Αυτή η δραστηριότητα συνδυάζεται και με αύξηση των θέσεων εργασίας στο συγκεκριμένο κλάδο. Ως το 1998, 155.000 εργαζόμενοι σε ολόκληρη την Ευρώπη απασχολούνταν στον τομέα των ταχυμεταφορών. Με τους εμμέσως εμπλεκομένους στον κλάδο, ο αριθμός αυτός ανέβηκε στους 500.000 εργαζομένους το 2000 ενώ υπάρχουν προοπτικές για να δημιουργηθούν πάνω από ένα εκατ. θέσεις εργασίας έως το 2015. Στην Ελλάδα Οι υπηρεσίες ταχυμεταφορών στη χώρα μας άρχισαν να αναπτύσσονται με πολύ αργούς ρυθμούς στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Παράγοντες της αγοράς θεωρούν πως τα καθοριστικά έτη για την ανάπτυξη της αγοράς ήταν τα έτη 1980 – 1983 όταν η ACS έθεσε τις βάσεις για το πρώτο δίκτυο ταχυμεταφορών στη χώρα μας. Το σύνθημα «παράδοση την επόμενη ημέρα» άλλαξε τα δεδομένα. Το 2000 χαρακτηρίσθηκε χρονιά - σταθμός για τον κλάδο. Οι κυριότερες ταχυμεταφορικές εταιρείες της Ευρώπης άνοιξαν δικά τους γραφεία και άρχισαν να αναπτύσσουν δίκτυα στη χώρα μας ενώ δημιουργήθηκαν και πολλές μικρές εταιρείες. Στα μητρώα της Εθνικής Επιτροπής Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (ΕΕΤΤ) υπήρχαν περί τις 210 εγγραφές. Σήμερα υπάρχουν 266 εταιρείες αν και σημειώνονται ανακατατάξεις με εξαγορές, νέες συνεργασίες αλλά και αναστολές δραστηριοτήτων. Ο όγκος της ελληνικής αγοράς κυμαίνεται περίπου στα 16,5 εκατομμύρια τεμάχια. Απ’ αυτά τα 13 εκατ. αποτελούν αποστολές εσωτερικού οι οποίες αναλύονται σε αποστολές προς προορισμούς εντός Αττικής κατά 80%. Το υπόλοιπο 20% αφορά σε αποστολές που γίνονται στην επαρχία. Το μέγεθος της αγοράς φθάνει στα 132.062.000 ευρώ (δηλ. γύρω στα 45 δισ. δρχ.) και έχει αυξητικές τάσεις. Οι εργαζόμενοι σ’ αυτόν τον κλάδο υπολογίζονται περί τους 3.500 ανθρώπους χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι πράκτορες και οι αντιπρόσωποι στην περιφέρεια. Η ελκυστικότητα της αγοράς έχει δημιουργήσει συνθήκες έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των ταχυμεταφορικών. Εν όψει πλήρους απελευθέρωσης του ταχυδρομικού έργου, ο ανταγωνισμός αναμένεται να γίνει ακόμα πιο σκληρός. Από την κατάσταση αυτή προκύπτει υψηλό επίπεδο παρεχομένων υπηρεσιών αλλά και μεγάλα εμπόδια για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων αφού θα χρειαστούν υψηλά κεφάλαια, τεχνογνωσία, καθώς και κατάλληλη υποδομή και υποστήριξη. Στην τελευταία έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΕΤΤ για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες στη χώρα μας αναφέρεται: «Η πλέον αποτελεσματική επένδυση που μπορεί να κάνει μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στο χώρο αφορά στη βελτίωση των μηχανογραφικών συστημάτων και της γενικότερης τεχνολογικής υποδομής που υποστηρίζει την παραγωγική διαδικασία». Διαδικασίες logistics Στο πλαίσιο αυτού του αφιερώματος επισκεφθήκαμε μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες ταχυμεταφορών που δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά, προκειμένου να καταγράψουμε τις διαδικασίες logistics που ακολουθούν αλλά και να διαπιστώσουμε εκ του σύνεγγυς πώς έχει σχεδιασθεί η εφοδιαστική αλυσίδα των κούριερ. Το κέντρο διαλογής της ACS στην Πέτρου Ράλλη θυμίζει καλοκουρδισμένη μηχανή που λειτουργεί με τη συνύπαρξη αυτοματοποιημένων συστημάτων, πληροφορικής και ανθρώπων. Από τις έξι και μισή το απόγευμα αρχίζει η συγκέντρωση φακέλλων, εγγράφων και δεμάτων που έρχινται από τα υποκαταστήματα. Φορτηγά όλων των τύπων φθάνουν στις μπάρες που βρίσκονται στο πίσω μέρος του κτηρίου ενώ δεκάδες διαλογείς αρχίζουν την εκφόρτωση. Τα δέματα και οι επιστολές προωθούνται πάνω σε ταινιοδρόμους ενώ σε περίπτωση ιδιαίτερου φόρτου, «επιστρατεύονται» και μεγάλα καρότσια. Η εργασία που αφορά στην ταξινόμηση, συσκευασία και προώθηση των δεμάτων γίνεται στο ισόγειο ενώ στο πρώτο όροφο γίνεται η προώθηση της αλληλογραφίας. Πάνω στους ταινιοδρόμους, οι φάκελλοι και τα δέματα μοιάζουν με άλογα που καλπάζουν. Στο συντομότερο δυνατό χρόνο γίνεται η πρώτη διαλογή. Την ώρα που ο διαλογέας τα τοποθετεί πάνω στην υποδοχή, ένας αισθητήρας (σκάνερ) καταγράφει το γραμμοκώδικα που υπάρχει πάνω στην ετικέτα αποστολής. Στην ACS υπάρχουν τρεις διαφορετικοί ταινιόδρομοι στο χώρο της αλληλογραφίας. Οι ταινιόδρομοι αναπαριστούν ουσιαστικώς τους τρεις διαφορετικούς άξονες που ακολουθούν τα δρομολόγια. Στον πρώτο προωθείται η αλληλογραφία προς τα βόρεια διαμερίσματα της χώρας, στο δεύτερο για τα νότια και στον τρίτο για τα κεντρικά. Στον τομέα των δεμάτων υπάρχει ξεχωριστή ταινία που λειτουργεί και ως αυτόματος ταινιοζυγός. Η ταινία αυτή ζυγίζει, ογκομετρά και χρεώνει. Με βάση τον κωδικό, το αντικείμενο προωθείται αυτομάτως στο σάκκο που προορίζεται για το σημείο αποστολής. Αν αυτός ο κωδικός είναι δυσδιάκριτος, ο φάκελλος ή το δέμα κυλά μέχρι το τέλος του ταινιοδρόμου. Εκεί γίνεται νέα επιβεβαίωση της αποστολής και τοποθετείται νέα ετικέτα. Υπάρχουν τέσσερα τερματικά όπου γυναίκες υπάλληλοι σκανάρουν, ταξινομούν και διεκπεραιώνουν αυτήν την επίπονη εργασία. Ακολουθεί η δεύτερη διαλογή. Στη διαδικασία αυτή γίνεται η οριστική επιβεβαίωση των προορισμών που αναφέρονται στα αντικείμενα και φορτώνονται οι σάκκοι αποστολής. «Η εταιρεία τηρεί αυστηρά κριτήρια ασφαλείας. Εκτός από τα bar codes πάνω στους φακέλους, οι σάκκοι ασφαλίζονται με μια ειδική ταινία που διαθέτει μοναδικό αριθμό σε γραμμοκώδικα» λέει ο 22χρονος διαλογέας Φώτης Δούκας την ώρα που στέλνει στον ταινιόδρομο αποστολής άλλο ένα σάκκο για τη Θεσσαλονίκη. Με την τακτική αυτή η ACS εξασφαλίζει απόλυτο έλεγχο ανά σάκκο αλλά και ανά τεμάχιο. Πάνω στους ταινιοδρόμους μετακινούνται ουσιαστικώς πενήντα φάκελλοι το λεπτό. «Σύμφωνα με τις στατιστικές μετρήσεις που έχουμε κάνει, μέσα στο κρίσιμο τρίωρο που κορυφώνεται η εργασία σ’ αυτό το χώρο προωθούνται 30 με 40 χιλιάδες αποστολές» παρατηρεί ο κ. Καπώνης. Ως τις δέκα και μισή το βράδυ έχει ολοκληρωθεί η αποστολή εμπορευμάτων από το κέντρο διανομής. Την ίδια στιγμή, δεκάδες φορτηγά της ACS βρίσκονται στους δρόμους μεταφέροντας υλικό αλληλογραφίας. Άλλα οχήματα πηγαίνουν κατευθείαν σε κάποιο από τα άλλα εννέα κέντρα διαλογής της εταιρείας ή προωθούν την αλληλογραφία σε αεροδρόμια και λιμάνια απ’ όπου συνεχίζεται η πορεία τους μέχρι τον τελικό προορισμό τους. Ο προϊστάμενος μεταφορών και κέντρων διαλογής κ. Στράτος Λιακόπουλος εξηγεί: «Το σημαντικότερο πράγμα για εμάς είναι ο χρόνος. Αυτήν την έννοια έχουν οι ταχυμεταφορές και υπ’ αυτήν την έννοια οργανώνουμε την εργασία μας». Πριν ακόμα ξημερώσει, η πλειοψηφία των αποστολών έχει ολοκληρωθεί. Τότε αρχίζει η επιχείρηση κατανομής των επιστολών και των δεμάτων ανά περιοχή και συνοικία. Αμέσως μετά αρχίζουν οι παραδόσεις, οι οποίες ολοκληρώνονται νωρίς το πρωί.
Για περισσότερα πατήστε εδώ
Πέμπτη 19 Ιουλίου 2007
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου