Τετάρτη 18 Ιουλίου 2007

Όροι και προϋποθέσεις για air cargo


Οι εμπορευματικές αεροπορικές μεταφορές επιτυγχάνουν σημαντική μείωση στους χρόνους παράδοσης φορτίων και εμπορευμάτων παρέχοντας σημαντικά οφέλη τόσο στο εμπόριο, όσο και ευρύτερα στον κλάδο των μεταφορών. Το εμπορευματικό αεροσκάφος είναι αναπόσπαστο κομμάτι των μεταφορών και λειτουργεί συμπληρωματικά προς το φορτηγό, το πλοίο και το σιδηρόδρομο. Δεν ανταγωνίζεται, αλλά συμπληρώνει. Κάθε χρήστης των εμπορευματικών αερομεταφορών έχει ξεχωριστές ανάγκες, θέτει διαφορετικές προτεραιότητες και λειτουργεί υπό άλλη φιλοσοφία. Τα φορτία που μεταφέρονται από τα εμπορικά αεροσκάφη καλύπτουν μεγάλη ποικιλία. Πρόκειται για ευπαθή, εύθραυστα, υψηλής αξίας, πρώτης ανάγκης, Τύπος, ταχυδρομικά δέματα και άλλα. Μια αεροπορική εταιρεία μπορεί να μεταφέρει ένα φορτίο κατόπιν συμφωνίας με τον πελάτη, ο οποίος οφείλει να συμμορφώνεται με τους όρους και τις οδηγίες τόσο της εταιρείας, όσο και της ΙΑΤΑ για τη διαχείριση υπηρεσιών αερομεταφοράς φορτίου. Οι όροι και οι προϋποθέσεις της μεταφοράς καθορίζονται από σχετικό συμφωνητικό, το οποίο συνοδεύεται από ασφαλιστήριο συμβόλαιο για κάθε φθορά, βλάβη, ολική ή μερική καταστροφή ή απώλεια φορτίου πέραν της ευθύνης του αερομεταφορέα, όπως αυτή προσδιορίζεται από την Συνθήκη της Βαρσοβίας και τον Κώδικα Αεροπορικού Δικαίου (ΚΑΔ-Ν1815/1988). Συνήθως ο πελάτης δεν έχει το δικαίωμα έγερσης τυχόν αξιώσεων έναντι του αερομεταφορέα για κάθε φθορά, βλάβη, ολική ή μερική καταστροφή ή απώλεια πέραν της περιορισμένης ευθύνης που καθορίζει ο ΚΑΔ. Παράδοση φορτίου Η παράδοση του φορτίου μπορεί να γίνει από τον πελάτη σε εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους της εταιρείας στα αεροδρόμια αναχώρησης με την ένδειξη «Έτοιμο για Μεταφορά» (Ready For Carriage) σε άριστη κατάσταση και κατάλληλα συσκευασμένο ανάλογα με το είδος, τη διάρκεια και τις συνθήκες της αερομεταφοράς. Η ΙΑΤΑ καθορίζει τα πρότυπα συσκευασίας που πρέπει να ακολουθεί κάθε εταιρεία εμπορευματικής αερομεταφοράς καθώς και τα κριτήρια για να αποδεχθεί συσκευασμένα φορτία. Τα πρότυπα συσκευασίας αναφέρονται στα χρονικά όρια παραλαβής ενός φορτίου αναλόγως με το είδος και τα παρασταστικά (Δελτία Αποστολής – Φορτωτικές, τιμολόγια, πιστοποιητικά κλπ.) που το συνοδεύουν. Ο διεθνής οργανισμός έχει καθορίσει πρότυπα ασφαλείας φορτίου ανά προορισμός. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να ελεγχθεί το μεταφερόμενο φορτίο και να διεκπεραιωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι διατυπώσεις που προβλέπουν οι διεθνείς οδηγίες, εθνικοί νόμοι και εταιρικοί κανονισμοί αερομεταφοράς. Μια βασική υποχρέωση του πελάτη είναι η υποβολή εντύπου δήλωσης εμπορεύματος. Με το λεγόμενο «Δηλωτικό» περιγράφεται λεπτομερώς το μεταφερόμενο φορτίο, το βάρος και ο όγκος του. Ο έλεγχος αποδοχής γίνεται κατʼ ευθείαν στο αεροδρόμιο απʼ όπου θα φύγει το φορτίο πριν από το χρονικό όριο για την παραλαβή της πτήσης. Ο αντιπρόσωπος του αερομεταφορέα και ένας αντιπρόσωπος του αποστολέα, ελέγχουν το περιεχόμενο και τη συσκευασία του φορτίου, καθώς και τα συνοδευτικά φορτωτικά έγγραφα. Αν διαπιστωθεί κάποιο πρόβλημα, γίνεται αναφορά σε όλα τα αντίγραφα της φορτωτικής, υπογράφεται από τους εκπροσώπους των συμβαλλομένων και προωθείται το φορτίο στο αεροσκάφος αν πληρούνται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για τη μεταφορά του. Αν δεν συμμορφωθεί ο πελάτης μʼ αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία μπορεί να αρνηθεί την αερομεταφορά και να αξιώσει αποζημίωση επειδή δεν μεταφέρθηκε το φορτίο. Υποχρεώσεις αποστολέων Στις υποχρεώσεις των πελατών συμπεριλαμβάνεται η ακριβής περιγραφή στοιχείων που αφορούν το εμπόρευμα που πρόκειται να μεταφερθεί και αναφέρονται τόσο στις φορτωτικές, όσο και στα λοιπά συνοδευτικά έγγραφα. Αν ο πελάτης εγείρει απαιτήσεις έναντι του αερομεταφορέα για απώλεια, ζημία ή φθορά του φορτίου μετά την αποδοχή του, πρέπει να υποβάλλει επιπρόσθετα τα εξής έγγραφα: • Έντυπο Καταστροφής Φορτίου (Cargo Damage Report)• Έντυπο Γραπτής Αναζήτησης Φορτίου (Writen Trace Message).Η υποβολή των απαιτήσεων του πελάτη πρέπει να γίνει σε προβλεπόμενες προθεσμίες ειδάλλως χαρακτηρίζονται απαράδεκτες και ακυρώνονται. Αν η εταιρεία αερομεταφοράς ή οι υπεργολάβοι της ή οι εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι διαχείρισης φορτίου με τους οποίους έχει συμβληθεί στα κατά τόπους αεροδρόμια δεν παραλάβουν εγκαίρως το φορτίο, ο πελάτης μπορεί να επιφορτιστεί με πρόσθετα έξοδα. Η αεροπορική εταιρεία ευθύνεται έναντι σε κάθε αποστολέα ή παραλήπτη για κάθε φθορά, βλάβη, ολική ή μερική καταστροφή ή απώλεια εμπορευμάτων, η οποία συνέβη κατά την μεταφορά. Το πλαίσιο αυτής της ευθύνης ορίζει η διεθνής σύμβαση της Βαρσοβίας και το Πρωτόκολλο του Μόντρεαλ για τις διεθνείς πτήσεις. Για τις εσωτερικές πτήσεις ισχύει ο Κώδικας Αεροπορικού Δικαίου. Χρέη πελατών Οι τιμές υπολογίζονται με βάση το εγγυημένο τίμημα που αντιστοιχεί στο ελάχιστο εγγυημένο βάρος, σε συνδυασμό με την αναλογία βάρους/όγκου, σύμφωνα με τον κανονισμό ΙΑΤΑ περί ογκομετρικού βάρους που αφορά τα φορτία χαμηλής πυκνότητας.(σήμερα,1m3=167 κιλά). Αν ο όγκος του φορτίου υπερβαίνει αυτήν την αναλογία, τότε το φορτίο θα τιμολογείται με βάση το ογκομετρικό βάρος του το οποίο εξάγεται από τον αριθμό που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τριών διαστάσεων του φορτίου (μήκος x πλάτος x ύψος/σε εκατοστά), διαιρουμένου διά της σταθεράς 6.000. Όταν προκύψει συμφωνία στην τιμή μεταφορά με εμπορευματικές πτήσεις, πρέπει να περιλαμβάνει την αναλογία όλων των εξόδων του κύκλου (ενοίκια, την ασφάλιση, την συντήρηση του αεροσκάφους και τους μισθούς του ιπτάμενου προσωπικού), συμπεριλαμβανομένων καυσίμων, καθώς και οποιεσδήποτε κρατικές επιβαρύνσεις και τέλη (πλοήγησης, προσγείωσης, στάθμευσης καθώς και επίγειας διαχείρισης στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ή στα αεροδρόμια προορισμού). Ο πελάτης πρέπει να υπολογίζει την τιμή λαμβάνοντας υπʼ όψιν όλες τις χρεώσεις από την παράδοση του φορτίου μέχρι και την παραλαβή. Οι χρεώσεις είναι διάφορες και έχουν ποικίλους συντελεστές μέτρησης, ονομάζονται επίναυλο και αποτελούνται από τα εξής στοιχεία: • Ναύλος φορτίου• Ναύλος ογκομετρικού• Ναύλος ασφαλείας (security fee.-x ray fee-sec fee)• Ναύλος καύσιμων• Ασφάλεια εμπορευμάτων• Έκδοση φορτωτικής• Διατακτική παραλαβής• Αποθηκευτικά• Ειδικός χειρισμός εμπορευμάτων• Τελωνειακά έξοδα και τέλη• Τέλη αεροδρομίων• Δασμοί και φόροι• ΦΠΑ. Εξαιρετική προσαρμογή Σε περίπτωση που κατά την διάρκεια μιας συμφωνίας πραγματοποιηθεί σημαντική αναπροσαρμογή του κόστους των καυσίμων, ή αναπροσαρμογής του διαχείρισης και εξυπηρέτησης του φορτίου θα υπάρχει ανάλογη αναπροσαρμογή στις τιμές. Αν η αεροπορική εταιρεία αδυνατεί για δικούς της λόγους (και όχι για λόγους ανωτέρας βίας) να εκτελέσει την προγραμματισμένη πτήση θα πρέπει να παρέχει έκπτωση για αυτή την πτήση επί του συμφωνημένου συμβατικού τιμήματος καθώς και για όσες πτήσεις καθυστερούν πέραν των x λεπτών από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης. Με ειδική συμφωνία των συμβαλλομένων, ο πελάτης μπορεί να ασφαλίσει το μεταφερόμενο φορτίο για τυχόν ζημία ή καταστροφή με την καταβολή επασφαλίστρου που συνήθως είναι ποσοστιαίο νούμερο της δηλωθείσας αξίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: